بازداشت قاتل فراری| جزییات درگیری عجیب و مرگبار دو جوان در خیابان چه بود؟ مصدومیت ۴ نفر براثر انفجار در پارک پرواز تبریز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان
سرخط خبرها

تحولی در پیوند اعضا | تغییر گروه خونی کلیه‌‌های اهدایی ممکن شد!

  • کد خبر: ۱۲۱۴۵۷
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
تحولی در پیوند اعضا | تغییر گروه خونی کلیه‌‌های اهدایی ممکن شد!
پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانسته‌اند گروه خونی کلیه‌های سه اهداکننده را تغییر دهند؛ دستاوردی که می‌تواند تحولی عظیم در پیوند اعضا ایجاد کند و شانس افرادی که در صف دریافت عضو قرار دارند را بطور چشمگیری افزایش دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، این دستاورد می‌تواند تعداد کلیه‌های موجود برای پیوند اعضا را افزایش دهد؛ مخصوصا در گروه‌های اقلیت که کمتر می‌توان کلیه‌ای مناسب آن‌ها پیدا کرد. برای مثال کلیه فردی با گروه خونی A را نمی‌توان به فردی با گروه خونی B و برعکس پیوند زد. اما اگر بتوان گروه خونی را به O تبدیل کرد، می‌توان کلیه را برای افراد با گروه‌های خونی مختلف مورد استفاده قرار داد؛ کاری که تیم دانشگاه کمبریج انجام داده است.

تغییر گروه خونی کلیه، تحولی در پیوند اعضا
تیم پژوهشگران دانشگاه کمبریج برای تراز خون تزریق شده با یک آنزیم از طریق کلیه اهداکننده فوت شده، از دستگاه «پرفیوژن نورموترمیک» (Normothermic Perfusion) استفاده کردند؛ وسیله‌ای که به کلیه انسان متصل می‌شود تا با عبور خون اکسیژن‌دار، آن را برای استفاده در آینده حفظ کند.


آنزیم مورد استفاده توسط پژوهشگران، نشانگر‌های گروه خونی کلیه را از بین بردند تا گروه خونی آن به O تبدیل شود. با این کار، می‌توان کلیه را برای هر گروه خونی مورد استفاده قرار داد.

به گفته «سرنا مک میلان»، دانشجوی دکترای دانشگاه کمبریج پس از اینکه آنزیم توانست آنتی‌ژن‌ها را از روی بافت کلیه انسان حذف کند، پژوهشگران به روش خود اطمینان پیدا کردند:
دانشمندان توانسته‌اند کلیه با گروه خونی B را با دستگاه و آنزیم در چند ساعت به کلیه با گروه خونی O تبدیل کنند. این کار می‌تواند زندگی‌های زیادی را نجات دهد؛ مخصوصا برای اقلیت‌های قومی چرا که به گفته پزشکان، این افراد در مقایسه با بیماران سفیدپوست تا یکسال بیشتر منتظر دریافت اعضا می‌مانند.

اقلیت‌های قومی اغلب گروه خونی B دارند و با توجه به اینکه نرخ اهدای اعضا با این گروه خونی چندان بالا نیست، کلیه‌های کمی برای این افراد وجود دارد. حالا با امکان تغییر گروه خونی کلیه‌ها به O، می‌توان هر کلیه‌ای را به این افراد پیوند زد.

دانشمندان در ادامه می‌خواهند به دنبال روشی برای آزمایش بالینی راهکار خود باشند.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->